חוזק מנטלי בגיל השלישי

על כוח של המוח בגיל מתקדם ועל האפשרויות העומדות בפניות להתנהלות יומיומית תקינה

 

כוח המוח

שוב שכחתם היכן המשקפיים? אתם לא מוצאים את השלט לטלוויזיה? יתכן שמדובר בירידה קוגניטיבית קלה. חשוב לאבחן כי ניתן להקל איתור מוקדם של התופעה "ירידה קוגניטיבית קלה" היא תופעה מוכרת ושכיחה בקרב האוכלוסייה המבוגרת, אך ככל שמרכיבי החשיבה ובהם הזיכרון נחלשים, יש צורך בהערכה גריאטרית, כדי לשלול או לנבא סימנים מקדימים של דמנציה. אף שלא כל שינוי בזיכרון מעיד בהכרח על דמנציה, קיימת חשיבות רבה להערכה ואיתור של "ירידה קוגניטיבית קלה". מדוע יש לבדוק "ירידה קוגניטיבית קלה?" זה הרי חלק מהחיים בגיל מבוגר, לא? לעיתים אין כלל בעיה, אולם לעיתים התסמינים קלים והאבחון "מפוספס" או שאינו מאובחן בזמן ואז לא מקבלים את תשומת הלב הנדרשת. יש חשיבות לאיתור מוקדם. מחקרים הראו שקיים קשר בין "ירידה קוגניטיבית קלה" לקצב הידרדרות תהליכי החשיבה, בעיקר אם היא מפריעה ופוגעת ביכולת השתתפות בפעילות תכליתית ביום-יום. מה כוללת פגיעה בזיכרון באוכלוסייה מבוגרת בחיי היומיום? המבוגר לא זוכר היכן הניח חפצים משמעותיים. מצליח להיזכר בפרטים מהעבר הרחוק, כגון מידע מתקופת ילדותו, אך הוא איננו זוכר מה אכל לארוחת הבוקר. הוא אינו זוכר היכן הניח את המשקפיים או האם לקח את התרופות שלו כנדרש או מה המשמעות של כל תרופה שהוא לוקח. לעיתים, בני גיל הזהב מתקשים לנהל אורח חיים בריא ומהנה, ומעדיפים להתגורר במסגרות נוחות ומותאמות לצרכיהם כגון דיור מוגן.

 

מה כולל תהליך ההערכה?

תהליך ההערכה מנוהל על ידי צוות רב מקצועי – רופא גריאטרי, אחות, עו"ס ומרפאה בעיסוק וכולל מגוון של שאלות והערכות כדי לזהות את ה"ירידה הקוגניטיבית הקלה". הנושאים הנבדקים בין השאר הינם: היסטוריה רפואית ועיסוקית, בדיקת שמיעה וראייה, הערכה קוגניטיבית, הערכת מצבי הרוח של האדם, בדיקות מעבדה. מה ניתן לעשות כאשר מאובחנת "ירידה קוגניטיבית קלה"? לאחר איתור וקביעת האבחון של "ירידה קוגניטיבית קלה", ימליצו אנשי המקצוע, על מגוון טכניקות להקלת ההתמודדות ושיפור התפקוד בחיי היום- יום. מקצת האפשרויות מובאות להלן במסגרת ה"טיפים". "ירידה קוגניטיבית קלה" עלולה להשפיע ולפגוע באיכות החיים של האדם המבוגר. אולם באמצעות איתור מוקדם ומגוון טכניקות פשוטות, ניתן לעודד ולהגביר את היכולות האישיות ולהמשיך להשתתף בחיי קהילה נאותים.

 

טיפים לשיפור התפקוד

לפצל מטלות לשלבים קטנים הניתנים לביצוע, ולבצע כל שלב/פעולה בנפרד כל פעם להניח חפצים במקומות קבועים בעלי משמעות )למשל: להניח את המטריה בכניסה לבית, את השלט של הטלוויזיה על שולחן הסלון ואת המשקפיים על השידה ליד המיטה. ליצור "רשימת מכולת" למעקב אחר המשימות הנדרשות לביצוע במהלך היום או השבוע להשתמש בסדרן תרופות שבועי או חודשי להשתמש ביומן או בלוח שנה חודשי, במקום בולט בבית בו יירשמו המטלות החשובות להניח את ספר הטלפונים ליד הטלפון הביתי ואף לשמור בטלפון הנייד רשימה של אנשי קשר בעלי משמעות להשתמש בתזכורות שבטלפון לעודד השתתפות בפעילויות חברתיות המלוות בגירויים קוגניטיביים להקפיד ולהשתתף בפעילות גופנית מותאמת.