פעילות גופנית אצל הקשיש

חשיבותה של הפעילות הגופנית לבריאותנו ידועה מזה שנים רבות, וכיום ידוע שפעילות גופנית יכולה להאריך את חיינו, לשפר את איכות חיינו, ולסייע לנו להתגבר ואף להימנע ממחלות שונות ומגוונות. השאלה היא האם פעילות גופנית נדרשת ואפשרית גם אצל קשישים מעבר לגיל מסויים, והאם פעילות גופנית כזאת לא יכולה לגרום נזק יותר מאשר תועלת. ובכן, באופן עקרוני, פעילות גופנית היא הכרחית לאורך כל חיינו, החל מגיל הילדות ועד גיל הזיקנה. יחד עם זאת, בכל גיל אנו צריכים להתאים את היקף וסוג הפעילות הגופנית ליכולות הגופניות שלנו, ולא להעמיס עליו יתר על המידה.

 

פעילות גופנית שונה בכל גיל

כמו בכל דבר טוב, אם עושים אותו במידה מוגזמת, גם פעילות גופנית מוגזמת יכולה לגרום לנזק יותר מאשר תועלת. כאשר מדברים על פעילות גופנית אצל קשיש, חשוב לבצע פעילות בסיסית המיועדת להניע את שרירי הגוף, להפעיל אותם ולשמר אותם, יותר מאשר לחזק אותם. בהיותנו צעירים, אנו עשמעבר לבית אבות, פעילות גופנית לקשישויים להיות מערובים בפעילות גופנית אינטנסיבית מאוד במטרה לחזק את השרירים, לעצב ולחטב את הגוף ולשפר מאוד את סיבולת הלב ריאה שלנו. בגיל הזיקנה, פעילות גופנית תקינה תתאפיין בעיקר בהליכה, בפעילות מוטורית, בתרגילי גמישות ובשמירה על תנועה באופן כללי.

 

רגישות לעומס על הגוף בגיל הזיקנה

בגיל הזיקנה אנחנו נוטים להתעייף מהר יותר, ואין בנו יותר את האנרגיה לקיים פעילות גופנית אינטנסיבית לאורך זמן. בגיל זה אנו גם יותר רגישים ללחצים המופעלים על מערכות הגוף, ולכן מומלץ מאוד לבנות תכנית אימון גופני לקשיש בסיוע איש מקצוע המתמחה בתחום זה, ובהתייעצות עם רופא מטפל או כל רופא שיכול לספק לנו קווים מנחים וקווים אדומים בתכנון הפעילות הגופנית.

 

פעילות מדודה עם ייעוץ רפואי

פעילות גופנית אצל קשיש יכולה לכלול הליכה ותנועה בתוך הבית או בחוץ, תרגילי גמישות קלים מאוד, הרמת משקלים קלים לפרקי זמן קצרים ובסדרות קצרות, וכל פעילות גופנית שתפעיל את הגוף, תרים את הקשיש מן הכיסא ותשאיר אותו פעיל. כאמור, אין לעשות שום דבר בכוח או בהגזמה, וכל פעילות שהיא צריכה להיות מאושרת על ידי רופא מטפל.