מחלות הגיל השלישי

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

אלצהיימר

מחלת אלצהיימר (Alzheimer ) היא מחלה ניוונית קשה חשוכת מרפא, הנפוצה יותר בקרב קשישים בני 85 ומעלה, הגורמת להרס הדרגתי של תאים במוח ופוגעת בעיקר בתפקודים המנטליים כמו יכולת שיכלית, פגיעה בזכרון, בלבול,הזיות, ירידה הדרגתית בתפקוד הקוגנטיבי והמעשי.
בתחילה נפגעות התנהגויות מורכבות, כמו נהיגה ומתגלים קשיים בזיכרון לטווח קצר.
לעתים ישנן גם הפרעות התנהגותיות, כגון התקפי זעם.
עם התקדמות המחלה כתוצאה מהתנוונות רקמות שונות במוח, עלול להתפתח שטיון (dementia ) שבו החולה מאבד כמעט לחלוטין את יכולתו לזכור את שמו וזהותו ולבצע פעולות פשוטות כמו: דיבור, הליכה לשירותים, אכילה, שינה.

המחלה הוגדרה לראשונה ב-1906 בידי החוקרים הגרמנים אלואיס אלצהיימר (Alois Alzheimer ) ואמיל קרפלין(Emil Kraepelin).
הסיבות למחלת האלצהיימר אינן ברורות, אך ישנם גורמים המציבים אדם בקבוצת סיכון גבוהה יותר ללקות במחלה והמשמעותי שביניהם הוא הגיל.
בגיל 85 אחד מכל שלושה קשישים לוקה בצורה כזו או אחרת באלצהיימר, אם כי אחוז קטן מפתחים את התסמונת כבר בשנות ה-60 לחייהם. מחסור בויטמין B12  אלכוהוליזם או גידול במח, עלולים לעורר את המחלה. נשים נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה יותר מאשר גברים, אולי משום שתוחלת חייהן ארוכה יותר,  גם אנשים עם היסטוריה של אלצהיימר במשפחה נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר. מחקרית הוכח שהשכלה מחסנת במידת מה מפני המחלה.

מחלת האלצהיימר מאובחנת בדרך כלל רק בשלב מאוחר, כאשר כ-70 אחוז מתאי המוח נפגעו. הסיבה לכך היא, שמוח האדם מסתגל לאובדן תאים וגם במצב בו ישנה פגיעה נרחבת בתאי מוח, עדיין מתאפשר תפקוד תקין והחולה והאנשים סביבו אינם חושדים כי קיימת בעיה. למחלת האלצהיימר אין תרופה כלשהי, למרות שפותחו תרופות המאטות את ההתדרדרות. ייתכן וחלק מהתרופות הקיימות היום היו נמצאות יעילות, אם ניתן היה לאבחן את המחלה בשלב מוקדם יותר.חוקרים בריטיים טוענים שתרופה חדשה בשם רמבר עשוייה לעכב משמעותית את התפתחות המחלה והתדרדרות המוח בשיעור של שמונים אחוז.אולם תחילת שיווק התרופה לא יחל לפני 2012.

על מנת לעקוב אחר החמרת מצבו של חולה אלצהיימר נעשה שימוש במבחן "מיני מנטל" האומד דמנציה, במבחן נשאל החולה שאלות פשוטות כמו איזה יום היום,היכן הוא נמצא,מהי השעה וכו'.הירידה הממוצעת בשנה בציון ה"מיני מנטל" לחולה אלצהיימר הינה בשלוש נקודות לשנה. (מתוך 30 נקודות אפשריות בסה"כ). נדיר שאדם בריא יקבל פחות מ-30 נקודות במבחן זה.

אירוע מוחי (שבץ)

שבץ מוחי, או במינוח הרפואי CVA)  Accident Cerebro-vascular ), הינו מצב רפואי הנגרם כתוצאה מחסימה של זרימת הדם לאחד החלקים של המוח.
התוצאה היא התקף פתאומי של הפרעה באחד מתפקודי הגוף.
שבץ הוא אירוע חירום רפואי וחשוב לפנות מייד לרופא עם גילוי הסימנים הראשונים, המתבטאים בדרך כלל באיבוד התפקוד של האזור בגוף שנשלט עלידי חלק המוח שנפגע, כמו לדוגמא : עקצוץ באחת הגפיים, שיתוק בצד אחד של הגוף, איבוד יכולת הדיבור או הראייה, קושי בבליעה.
שבץ מוחי יכול לגרום לפגיעות תפקודיות קשות.

שבץ איסכמי ( Ischemia ) במהלך שבץ איסכמי נחסמת אספקת הדם לחלק מהמוח כתוצאה מחסימת כלי דם על ידי קריש דם או עקב טרשת עורקים ,במקרים מסוימים ניתן למנוע את הסכנה באמצעות טיפול בחומרים ממיסי קרישים.

שבץ המורגי ( Haemorrhage) מתרחש כאשר כלי דם מתפקע ודם דולף לאזורים שמסביב לתאי המוח, מה שמביא להרס האזורים הללו וכן להפסקת זרימת הדם לאזור במוח שאליו סיפק דם כלי הדם עד לפקיעתו.
לשבץ מוחי יש תוצאות מיידיות וארוכות טווח, מחולשה חולפת ועד השפעות קריטיות על תפקודי הגוף השונים.

לקבלת סיוע מיידי התקשרו עכשיו  079-9697648 השרות ניתן ללא תשלום!

דילוג לתוכן