בדידות בגיל השלישי: כיצד להפיג בדידות אצל קשישים?

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

בדידות היא תחושה שכל אדם חווה לעיתים, אך היא נוטה להתגבר עם הזקנה באופן המשפיע על התפיסה העצמית, מצב הרוח והבריאות. ואולם, בדידות בגיל שלישי אינה גזירת גורל ובהחלט ניתן לפעול על מנת למתנה ולשפרה, בין היתר על ידי הצטרפות לבית אבות.
במאמר הבא יוסבר על בדידות אצל קשישים וכיצד בתי אבות יכולים לצמצם ואף למנוע את המצב.

 

סיבות לבדידות בקרב ציבור הקשישים

למרבה הצער, בדידות בקרב קשישים הינה תופעה נרחבת בישראל, כאשר מעל לשלושים אחוז מציבור זה חש לעיתים קרובות בודד. המספרים הולכים וגדלים ככול שגילם של הקשישים עולה.
בעיה זו ידועה ונחקרת בקרב גורמי רווחה, ומי שיחפש יוכל למצוא על בדידות בגיל השלישי מאמרים רבים. הבעיה הרווחת נובעת משורה ארוכה של סיבות וגורמים. העיקריים שבהם הינם:

  • מעגל העבודה- עבור רבים, מעגל העבודה היווה מרכיב מרכזי בחיים, המספק משמעות ומסגרת וממלא גם צרכים חברתיים. אי לכך, גמלאים שיוצאים ממעגל העבודה מוצאים את עצמם יושבים לבד בבית, ללא חברה ומבלי שידעו כיצד להעסיק ולספק את עצמם. 
  • התמודדת עם המוות- גיל הזקנה דורש מקשישים להתמודד עם מוות של בני זוג בני משפחה וחברים. מעגל החברים הולך ומצטמצם, מה שמגדיל את תחושת הבדידות, המלווה גם בתחושות של דיכאון וחרדה מפני הסוף הבלתי נמנע. זוהי תחושה שאנשים נושאים לעיתים לבד ואין מי שיבין אותם.
  • משפחה מרוחקת- קשישים רבים גרים רחוק מהילדים. בנוסף לכך, גם אם המשפחה גרה יחסית קרוב, לא אחת לילדי הקשישים יש חיים ומשפחה משלהם, עם אורח חיים עמוס שלא מותיר הרבה זמן פנוי להוריהם המבוגרים. לכך מצטרפת העובדה שיש לא מעט ילדים שאינם מצויים ביחסים קרובים עם הוריהם, ולכן פחות יכולים לעזור להם להפיג את תחושת הבדידות.
  • לפגוש ולהכיר- היכולת של קשישים לפגוש ולהכיר אנשים חדשים נמוכה מאשר אצל אנשים צעירים. זאת עקב הפחתה של מצבים והזדמנויות להיכרות כמו במסגרות עבודה, מסגרות לימודים, דרך הכרת הורים של ילדיהם וכדומה. 
  • מגבלות פיזיות- גם הקושי של קשישים לנוע ולצאת מהבית מגביל את ההזדמנות והיכולת ליצור מפגשים וקשרים חברתיים חדשים.
  • מצב בריאותי- גם המצב הבריאותי של קשישים (נפשי ופיזי) מקשה עליהם לשמר מעגל חברתי שיפיג את בדידותם. לא אחת הם הולכים ומסתגרים בתוך עולם קודר של בעיות בריאותיות ומחלות.

 

הסיכונים של בדידות בקרב קשישים

קיים הבדל גדול בין להיות לבד, לבין בדידות. בדידות מתארת חוויה סובייקטיבית של פער בין הרצון של אדם לאינטראקציה וקשרים חברתיים לבין מצבו בפועל. לכן, במקרה של בדידות אדם יכול להיות מוקף באנשים ועדיין לחוש בודד, נבדל ונפרד. זאת, בעוד שלהיות לבד משמעו מצב בו אדם נמצא עם עצמו ללא חברה מסביבו. 

בכל מקרה, עבור קשישים שתי החווית אינן רצויות. עבור קשיש, שהייה בגפו ללא השגחה יכולה להיות מסוכנת לבריאותו, ואילו שחוויה של בדידות וחוסר יכולת לפתח קשרי קרבה עם הסביבה מובילה לתסכול פנימי. מכאן קצרה הדרך לבעיות נפשיות וגם בריאותיות. למשל, נמצא כי בדידות בקרב קשישים מעלה את הסיכון למחלות כמו דמנציה ואלצהיימר. כמו כן, היא מגבירה מצבים של דיכאון, חרדה ומחשובת אובדניות. יתרה מכך, דיכאון מגביר ומתחזק את מצב הבדידות, וכך מקשה עוד יותר לצאת ממנה. עקב כל הסיבות האלו ועוד רבות נוספות, הפגת בדידות בקרב קשישים הינה חשובה במיוחד ויש לפעול באופן יעיל בכדי למתנה ולמנעה.

 

בתי אבות כפתרון להתמודדות עם בדידות בגיל השלישי

נמצא כי אחד האמצעים הזמינים והיעילים ביותר לבעיית בדידות בקרב קשישים, הינה מעבר לבתי אבות המספקים מענה לצרכים חברתיים של בני גיל הזהב, מעודדים ומסייעים לקשיש לפתח יחסי קרבה וחברות חדשים. יכולת אלו להפגת הבדידות נשענות על מערך שלם, על צוות מקצועי וסביבה תומכת ומכילה. זוהי סביבה המספקת בין היתר לקשיש את האמצעים הבאים:

  • חברה זמינה- בבית אבות מתאים הקשיש יהיה מוקף בחברה איכותית של אנשים בני גילו. זוהי חברה זמינה בכל שעה ביום, בה הוא יכול להרגיש שייך, למצוא אנשים שמעניינים אותו, שיש לו עימם שפה משותפת ושנוגעים לליבו.
  • תמיכה מקצועית- קשישים שמתקשים להתגבר על תחושת הבדידות יזכו לקבל בבית האבות את התמיכה נפשית הנדרשת להם, עם צוות מקצועי שיפגוש אותם ויעניק להם סביבה בטוחה ואמפתית. התמיכה של הצוות גם יכולה לעזור במידת הצורך ביצירת יחסי חברות חדשים עם דיירים בבית האבות.
  • פעילות חברתית- בתי אבות מציעים גם מגוון עשיר של פעילויות, רובן מתקיימות בקבוצה, מה שמספק הזדמנות נהדרת להכרות וקרבה עם אנשים בעלי אותם תחומי עניין. למשל, הפעילות יכולה להיות חוגי יצירה, טיולים, סדנאות מסוגים שונים, חוגי התעמלות ועוד.

 

איתור בית אבות מתאים

לאיתור בית אבות איכותי שיכול לסייע להפיג את הבדידות, כדאי ליצור קשר עם חברת אי.ג'י.אי.  החברה שמתמחה בהכוונת קשישים לדיור מוגן ולבתי אבות מומלצים בכל רחבי הארץ. מאתרת עבור כל קשיש בית אבות המתאים לצרכיו השונים, לרבות צרכיו החברתיים.

 

לקבלת עוד מידע אודות בנושא ולאיתור בית אבות מתאים ללא עלות, צרו קשר עם חברת אי.ג'י.אי. בטלפון 079-9697648.

 

דילוג לתוכן