בית אבות סיעודי מורכב – האם קופת החולים מממנת טיפול סיעודי מורכב?

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

הטיפול בחולה סיעודי מורכב אשר זקוק לעזרה בביצוע פעולות יומיומיות בנוסף לפיקוח רפואי צמוד, הוא עניין לא פשוט. אדם יכול להגיע למצב זה באופן הדרגתי או באופן פתאומי ובכל מקרה קשה להיות מוכנים לכמות השאלות וההחלטות העומדות בפניו ובפניו משפחתו.

אחד היתרונות בתהליך במדינת ישראל הוא שקופות החולים מאפשרות לכל אזרח לקבל שירותי בריאות בעלות מסובסדת על פי סל השירותים הקבוע בחוק והן הגוף האחראי לאשפוז במחלקות סיעוד מורכב. במאמר הבא תוכלו לקבל מידע על סוגי האשפוז השונים וללמוד על אפשרויות הסבסוד העומדות בפני החולה ומשפחתו.

 

הגדרת חולה סיעודי מורכב

חולה סיעודי מורכב הוא אדם אשר בנוסף להיותו סיעודי, כלומר אדם שאינו יכול לבצע פעולות יום יומיות כגון להתלבש, לאכול או ללכת בכוחות עצמו, הוא גם זקוק להשגחה רפואית צמודה בשל מצבו הרפואי. ההשגחה הרפואית נדרשת במקרים שונים כמו הופעת פצעי לחץ, טיפולים כימותרפיים והקרנות, דיאליזה, בעיות נשימתיות ועירויים תכופים או מתמשכים. על פי אתר כל זכות סיעודי מורכב אינו תקף למקרים בהם אדם מוזן באמצעות זונדרה והחל מ-2009 אדם זה הוגדר כחולה סיעודי בלבד.

הערכת המצב התפקודי של חולה סיעודי מורכב נעשית בבית החולים או על ידי קופת החולים ודורשת אישור של רופא גריאטר. לאחר הערכת המצב נקבעת מסגרת אשפוז מתאימה בבית החולים, בבית או בית אבות סיעודי מורכב.

 

מסגרות אשפוז – רשימת מוסדות סיעודי מורכב

מי שהוכר כחולה סיעודי מורכב זכאי להישאר בטיפול בית ולקבל סיוע של יחידות לטיפול בית של קופת החולים אליה הוא משתייך, אך זאת רק בתנאי שמצבו הרפואי וצרכיו השונים יכולים לקבל מענה הולם במסגרת ביתית. אפשרות חלופית היא אשפוז במחלקות גריאטריות לטיפול בחולים במצב סיעודי מורכב בבית חולים או בבית אבות.

ישנם מספר בתי אבות אשר מציעים טיפול סיעודי מורכב. במוסדות אלה, ניתנת תמיכה רפואית צמודה בנוסף לטיפול הסיעודי הרגיל. לרוב יוחלט על המעבר לבית אבות סיעודי מורכב לאחר אשפוז במחלקה גריאטרית או שיקומית בבית החולים.

חשוב לציין שהגורמים המטפלים והמממנים במקרה של חולה סיעודי או חולה סיעודי מורכב הם שונים. למשל באחריות משרד הבריאות בתי אבות סיעודיים והסיוע במימון של השהיה בהם, אך קופות החולים אחראיות במקרה של מקרה סיעודי מורכב ואשפוז במחלקת בית חולים סיעודי מורכב.

 

אפשרויות האשפוז הן:

  • אשפוז בית
  • מחלקה גריאטרית למקרי סיעוד מורכב בבית אבות – את רשימת בתי אבות סיעודיים מורכבים ניתן למצוא באתר משרד הבריאות.
  • מחלקה גריאטרית למקרי סיעוד מורכב בבית חולים

חשוב לציין שישנם מקרים בהם חולה אינו מתאים למחלקות אשפוז בבית חולים או בבית אבות, כמו למשל מקרים עם פוטנציאל שיקומי, חולה הזקוק להנשמה ממושכת או אנשים שנמצאים במצב סיעודי מורכב על רקע בעיה שניתן לאזן ולטפל בה כמו למשל מחלות זיהומיות.

 

סיוע במימון טיפול בחולה סיעודי מורכב

האחריות לאשפוז במחלקות סיעודי מורכב היא של קופת החולים בה מבוטח החולה. הקופות אינן מפעילות את מוסד האשפוז כך שלא קיים מוסד סיעודי מורכב כללית או בית חולים סיעודי מורכב כללית למשל, אך הקופות כן אחראיות להפנות את החולים לאפשרויות האשפוז המתאימות להם.

המימון לאשפוז מגיע מקופת החולים אך במקרי סיעודי מורכב השתתפות עצמית נדרשת מהחולה או בני משפחתו. בכל הקשור לטיפול סיעודי מורכב תשלום למוסד האשפוז יעבור דרך הקופה והחולה ובני משפחתו אינם צריכים להעביר תשלומים ישירות למחלקות האשפוז בבית החולים או בית האבות. על פי חוק הבריאות הממלכתי אין אפשרות לקבל פטור מההשתתפות העצמית, אך ניתן לבקש הנחה במקרים בהם יש קושי בתשלום או לבדוק זכאות לאשפוז ללא השתתפות עצמית מביטוחים משלימים.

כמו כן, לכל קופת חולים מדיניות מעט שונה בנושא ולעיתים הן מאפשרות זכאות להנחות לאוכלוסיות שונות גם אם אין ביטוח משלים. חשוב לבדוק היטב את האפשרויות העומדות בפניכם על פי התנאים בקופת החולים בה רשום החולה. למשל, בכל הקשור לטיפול הוספיס במסגרת בית אבות סיעודי מורכב קופת חולים כללית מאפשרת פטור מהשתתפות עצמית. בנוסף, במקרה של נפגעי תאונות דרכים במצב  סיעודי מורכב כללית מאפשרת פטור מהשתתפות עצמית באישור רופא.

חברת אי.ג'י.אי מספקת הכוונה וליווי לקשישים במעבר לבית אבות, גם במעבר לבית אבות עם מחלקת טיפול סיעודי מורכב. הניסיון שלנו וההבנה של עולם בתי האבות בישראל מאפשר לנו לסייע לכם בקבלת ההחלטות הקשות ובמציאת המסגרת המתאימה והאיכותית ביותר עבור האדם היקר לכם ביותר.

 

דילוג לתוכן