דיור מוגן תומך: מה זה ומה האפשרויות הקיימות?

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

בחירת דיור מוגן עבור בני הגיל השלישי אינה עניין של מה בכך. על מנת לבצעה נכון יש לקחת בחשבון שורה ארוכה של היבטים, החל במיקום הדיור והשירותים המוצעים, ועד לעלויות ולמסלולי המימון. אחד הנושאים שראוי להביאם בחשבון הוא שינויים במצבו התפקודי של האדם, לאורך השנים בהן יחיה במסגרת הדיור המוגן. לא פעם חלה ירידה ברמת התפקוד עם הזמן או עקב תאונות, מחלות ופציעות, דבר המצריך מענה יותר צמוד, מותאם ואישי. את הפתרון לכך נועד להעניק דיור מוגן תומך.

 

למה צריך דיור מוגן תומך

כידוע, דיור מוגן הוא מסגרת שנועדה לבני הגיל השלישי ברמת תפקוד עצמאית, המעוניינים להתגורר בסביבה באיכות חיים גבוהה, הנותנת מענה לקשת רחבה של צרכיהם. במסגרות אלו נהנים הקשישים מדירות פרטיות, שורה ארוכה של פעילויות פנאי, חדר כושר, בריכת שחייה, שירותי ניקיון, ספרייה וכיוצא בזאת. 

לאורך העשורים האחרונים זכו מסגרות אלו לפופולאריות גבוהה, וכיום יש אלפי דיורים מוגנים הפזורים ברחבי הארץ. ואולם, עם הזמן התברר שקיימת סוגיה המצריכה פתרון; מאחר שבממוצע אנשים חיים בדיור מוגן למעלה מעשור הרי שבמהלך השנים האלו חלה לא פעם ירידה בתפקוד. כך, אדם שנכנס למסגרת ברמה עצמאית לחלוטין מוצא את עצמו כעבור מספר שנים נזקק ליתר השגחה רפואית, לפעילויות המתאימות למצבו המיוחד, לעזרה בקבלת הארוחות ובפעילויות יומיום וכדומה.

ללא מענה מותאם שכזה, אנשים שמצבם התפקודי ירד נאלצו להיפרד ממסגרת הדיור המוגן, ולעבור שוב את החוויה המאתגרת של מעבר לסביבה חדשה. יתר על כן, הייתה זו מסגרת שהציעה איכות חיים נמוכה מזו של הדיור המוגן. מסיבה זו הגו במסגרות הדיור המוגן את הדיור התומך שמאפשר לדיירים להישאר בסביבה המוכרת, עם איכות החיים הגבוהה, ובתוך כך לקבל מענה מקיף יותר המותאם לצרכיהם החדשים.

 

קווים לדמותו של דיור מוגן תומך

למתעניינים, הנה מספר עובדות על דיור מוגן תומך שאותן רצוי להכיר:

  • דיור תומך אינו מסגרת העומדת בפני עצמה אלא מהווה חלק מתוך דיור מוגן רגיל שהחליט להרחיב את שירותיו. לכן, כאשר מחפשים דיור מוגן כדאי לבדוק האם קיים גם דיור תומך שמעניק ביטחון גם במקרה בו תרד רמת התפקוד.
  • בדיורים מוגנים עם מסגרת כזו מציעים את הדיור התומך לא רק לאנשים שתפקודם ירד מפאת הגיל, אלא גם למי שזקוק למענה מיוחד לתקופה זמנית, למשל מפאת מחלה, פציעה, לאחר ניתוח וכדומה. בדרך הזו מרחיב הדיור המוגן את המענה עבור קשת רחבה של מצבים שאינם נדירים בגיל השלישי.
  • מסגרות הדיור התומך מתאימות כאמור לאנשים עצמאיים שרמת התפקוד שלהם ירדה. עם זאת, הן אינן מתאימות לאנשים שמצבם מוגדר סיעודי. בנוסף, הן אינן מתאימות למי שמוגדרים תשושי נפש. כדי לסבר את האוזן, ניתן לומר שהן מתאימות לתשושים פיזית שבתווך שבין עצמאים לגמרי לסיעודיים.
  • כיום מרבית רשתות הדיור המוגן מציעות גם את האפשרות של דיור תומך, הן משיקולי איכות החיים של הדיירים והן משיקולי תחרות בין המוסדות השונים. ואולם, כפי שמסגרות הדיור המוגן שונות זו מזו, כך יש לבחון גם את התנאים המוצעים במסגרת הדיור התומך. באופן כללי, השירותים הניתנים כוללים ניקיון של החדר, כביסה וגיהוץ, תמיכה רפואית מוגברת, מעקב וביצוע בדיקות בריאות, הגשת ארוחות לאורך היום, עזרה בסידור ולקיחת תרופות, תוכנית טיפול אישית, תעסוקה מתאימה, עזרה בביצוע פעילויות יומיומיות, וכמובן השירותים הרגילים במקום שעומדים לרשות כלל הדיירים.
  • את העלויות של דיור מוגן תומך יש לממן באופן פרטי, ללא סיוע ממשלתי, בניגוד לבתי אבות. על פי רוב מדובר בתשלום חד פעמי ולאחר מכן תשלומים חודשיים, אולם המסלולים וכמובן גם העלויות יכולים להשתנות ממקום למקום.

 

לפרטים נוספים על דיור מוגן תומך, ולקבלת סיוע ללא עלות בבחירת מסגרת דיור מוגן המתאימה לצרכים וליכולות שלכם, הנכם מוזמנים לפנות אלינו ב- EGE בטלפון 079-9697648.

 

דילוג לתוכן