הזיות ובלבול אצל קשישים – איך להתמודד? 

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

הזיות ובלבול אצל קשישים – איך להתמודד? 

הזיות אצל קשישים, בלבול וחוסר התמצאות, מכונות בעגה המקצועית דליריום. מדובר במצב אקוטי, חריף, המתעורר באחת ועשי להימשך כמה ימים או שבועות. הוא מאופיין בהשתנות משמעותית של מצב ההכרה, כגון בלבול פתאומי, ערנות גבוהה וחוסר שקט, קושי להתרכז ועד הזיות אצל מבוגרים. למעשה, על פי הנתונים כשליש עד מחצית מהשוהים בבתי אבות מעל גיל 65 עשויים ללקות בדליריום, והאחוזים עולים ככל שעולה הגיל. בשורות הבאות יוסבר מהו דליריום, מהם גורמי הסיכון, מהן ההשלכות בטווחי הזמן השונים, וכן על טיפול בהזיות אצל מבוגרים ומניעה מוקדמת.

 

כיצד מתבטא דליריום

ראשית, יש להבהיר כי דליריום בקשישים איננו דמנציה, על אף שלעיתים קרובות התופעה נלווית למחלות דמנטיות. כמו כן, למרות ההיבטים הנפשיים המובהקים של המצב החריף, המקור איננו נפשי אלא פיזיולוגי. כאמור, התסמינים העיקריים של דליריום הינם שינויים משמעותיים, מהירים וניכרים במצב המנטאלי של האדם, שיכול להיראות לעיתים עייף מאוד וכמעט לא מגיב, ולעיתים מאוד דרוך, מרוגז ונוטה לדבר. בתוך כך, החשיבה של האדם יכולה לנוע בין דעת צלולה לבין קפיצה בין מחשבות ותכנים, כאשר לעיתים הוא אינו מצליח להבין היכן הוא נמצא, ולזכור על מה מדברים. לכך יכולות להצטרף כאמור הזיות מסוגים שונים, כגון שמיעת קולות, פרנויות, ראיית דברים שאינם נמצאים במקום, וכדומה.

מובן ששינויים אלו מלווים בבלבול פתאומי ומצוקה קשה, הן לקשיש והן לאנשים שסביבו, בין אם הם מטופלים אחרים במוסד או בני המשפחה בבית. כמובן שמקרים כאלו מחייבים השגחה צמודה למניעת פגיעה עצמית או באחרים, ועל כל יורחב בהמשך. עם זאת, חשוב לומר שקיימים סיכונים נוספים, כגון הארכת משך האשפוז, הגברת הסיבוכים, סיכון לבעיות קוגניטיביות ותפקודיות גם בטווח הארוך, עקב נזקים הנגרמים למוח.

 

קשישים מצויים בסיכון מוגבר

שני גורמי הסיכון המרכזיים לדליריום הינם תפקוד קוגניטיבי נמוך וגילו של האדם. כאמור, דליריום איננו זהה לדמנציה, אך הירידה הקוגניטיבית של מחלות דמנטיות בהחלט מהווה גורם סיכון, ולמעשה מרבית האנשים הסובלים ממצב של בלבול אצל קשישים כאמור לעיל, הינם דמנטיים.

מעבר לכך, קיימים גורמי סיכון נוספים כגון קושי בתפקוד היומי, חולשה פיזית, הוספה של תרופות חדשות, שינויים בשינה, תרופות שאינן מתאימות, בעיות מטאבוליות, הרדמות וניתוחים, מחלות זיהומיות אקוטיות בדגש על דלקות בדרכי השתן, חבלות בראש, פרקינסון, דלקת ריאות, ועוד. מלבד זאת, שינויים משמעותיים בחיים עלולים להוביל למצב חריף של בלבול אצל מבוגרים, כגון אשפוז בבית החולים וכדומה. 

לאור הסיכונים הללו, ניתן להקטין את הסיכון אצל קשישים על ידי זיהוי ההימצאות בקבוצת הסיכון, הקפדה על פעילות גופנית ככל הניתן ותזונה נכונה, זיהוי וטיפול מהיר במחלות חריפות, הקטנת נטילת תרופות שאינן הכרחיות, והקפדה על סביבה כמה שיותר מוכרת, בטוחה, נוחה, נעימה ומובנת.

 

כיצד ניתן לטפל בבלבול והזיות אצל מבוגרים

אם ישנו אדם מבולבל המפגין תסמינים כאמור לעיל, יש להתחיל בביצוע אבחנה קלינית המלווה בבדיקות עזר, כגון בדיקות דם לזיהוי בעיות בתפקוד הכליות והכבד, וזיהוי של מחלה זיהומית. במידה ונמצאים ממצאים פתולוגיים יש לטפל בהם, ובתוך כך יש לבצע אבחון קליני הבוחן מספר פרמטרים כגון הפרעת קשב, הפרעה לתפקוד הקוגניטיבי (בעיות תפישה, בעיות שפה וכדומה), התפתחות מהירה של ההפרעה, תנודות במהלך היום של חומרת ההפרעה, ועוד.

לאחר ביצוע הבדיקות והאבחון, הטיפול בדרך כלל יתמקד בבעיה הרפואית העומדת מאחורי התפתחות ההפרעה, למשל מתן טיפול אנטיביוטי לזיהום. במרבית המקרים, הטיפול בבעיה הרפואית מביא להקלה מהירה בתסמינים, אך בתוך כך יש לדאוג שהמטופל לא יפגע בעצמו או באחרים, כגון אדם אחד או יותר המשגיח עליו בכל עת, או שימוש בפעמון מצוקה. לעיתים ישלב הטיפול תרופות אנטי פסיכוטיות, ותרופות הרגעה מסוגים שונים, אם כי תרופות אלו אינן מהוות לרוב את הקו הראשון ויינתנו במקרים חמורים המצריכים הרגעה מהירה. 

דגש מרכזי בטיפול מושם על התמיכה הניתנת על ידי אנשי הצוות, בני משפחה או מלווים אחרים, העוזרים לאדם לשוב באופן תכוף להתמצאות בזמן ובמרחב. זאת, בנוסף ליצירת סביבה בטוחה, מוכרת ומאפשרת התמצאות, החל בתאורה מספקת, משקפיים ומכשיר שמיעה זמינים, לוח שנה ושעון שניתן לראות בקלות, נוף שניתן לראות מהלות וכדומה. בתוך כך, יש להקפיד על מחזורי השינה באמצעות סידור אמצעי תאורה הולמים, עם סביבה חשוכה ושקטה בלילה לעומת סביבה מוארת וביצוע פעילויות ביום. כמובן, יש להקפיד על היגיינה ותזונה ולסייע לקשיש בכל צרכיו, ומומלץ כל הניתן ליצור סביבה הדומה לזו הביתית – למשל הבאת חפצים אישיים מהבית למקום האשפוז.

 

לסיוע ומידע נוסף

במידה ויקירכם סובל או סבל מדליריום, ואתם מחפשים עבורו בית אבות איכותי שייתן מענה הולם לצרכיו, ניתן לפנות אל חברתנו לקבלת ייעוץ והכוונה בטלפון 079-9697648 או בנייד 052-2505957. השירות ניתן בכל רחבי הארץ ללא תשלום.

דילוג לתוכן