זכאות לבית אבות – מי משלם עבור בית אבות? 

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

המעבר למגורים בבית אבות הוא צעד גדול ומשמעותי עבור הקשיש ובני משפחתו. בית האבות הוא מסגרת מגורים תומכת שמעניקה לקשיש דיור הולם, סיוע רפואי, תעסוקה וטיפול בהתאם למצבו התפקודי. 

למרות היתרונות במעבר למסגרת מגורים תומכת, ההחלטה על המעבר אינה פשוטה ושיקולים שונים עלולים להקשות על הקשיש ומשפחתו לעשות את הצעדים הדרושים לכך. אחד השיקולים האלה הוא העלות החודשית הגבוהה של מגורים בבית אבות.

חשוב לדעת שיש אפשרויות שונות להקל על העול הכלכלי ולסייע לקשיש ולמשפחתו לקבל את ההחלטה על המעבר למגורים בבית אבות. במאמר הבא תוכלו לקבל מידע על סוגים שונים של מגורים תומכים לקשישים, העלויות הכרוכות במעבר למגורים בבית אבות ואפשרויות המימון השונות העומדות לרשותכם מטעם המדינה.

 

מי משלם עבור בית אבות

ישנן מסגרות מגורים שונות לקשישים והעלות החודשית שלהן משתנה בהתאם לסוג המוסד (בית אבות ציבורי, פרטי או ממשלתי), רמת התפקוד של הדיירים (עצמאיים, סיעודיים או תשושי נפש), מיקום ותנאי המחייה.

לא משנה איזו מסגרת נבחרה עליה להיות מפוקחת על ידי משרד ממשלתי – משרד הרווחה עבור בתי אבות לעצמאיים ומשרד הבריאות עבור בתי אבות סיעודיים ממשלתיים או פרטיים. כמו כן, על מסגרת המגורים לספק תנאי מחייה ראויים ושירותים שונים כגון ניקיון, רפואה, מזון וכדומה.

יש מעט מאוד בתי אבות ממשלתיים בישראל ורוב מסגרות המגורים לקשישים הן פרטיות. יחד עם זאת, למשרד הבריאות יש הסכמים עם בתי אבות מסוימים על פיהם הם יקבלו מטופלים זכאים לאשפוז סיעודי בסיוע המדינה (זכאי קוד), על פי מקום פנוי.

העלות החודשית לבית אבות נעה בין 9,000-15,000 ₪ לבתי אבות לעצמאיים ובין 14,000-23,000 ₪ לבתי אבות סיעודיים. המימון עבור בית האבות משולם מכספו של הקשיש ובני משפחתו, אך הם יכולים לקבל סיוע של המדינה במידה והכנסותיהם אינם מספיקות למימון מלא של החיים בבית האבות.

 

זכאות לבית אבות בסיוע המדינה

כל אזרח ותיק זכאי לבקש סיוע מהמדינה במימון עלות המעבר לבית אבות במידה ואין באפשרותו לממן את המעבר בעצמו או בסיוע משפחתו. על מנת לקבוע את גובה הסיוע המדינה תבצע הערכה של המצב הכלכלי שלו ושל משפחתו על מנת להחליט על גובה ההשתתפות העצמית.

באתר משרד הבריאות ניתן למצוא מחשבון השתתפות ילדים בבית אבות שמסייע בתהליך חישוב תשלום עבור בית אבות. חשוב לזכור שהמחשבון משמש רק כדי לתת סדר גודל על המימון ועל גובה ההשתתפות העצמית והסכום הסופי יקבע רק בתום תהליך הפניה למשרד הבריאות.

 

איך מקבלים סיוע במימון בית אבות מהמדינה?

על מנת לקבל את הסיוע יש לפנות לעובד הסוציאלי במחלקה לשירותים חברתיים שבאזור מגורי הקשיש. העובד הסוציאלי יאסוף את המסמכים הרלוונטיים מהמשפחה, יבקר בביתו של הקשיש, יבצע הערכה של מצבו ויכתוב דוח סוציאלי.

על בסיס המסמכים שהוגשו יערך מבחן הכנסות שיקבע מה תהיה רמת ההשתתפות העצמית בתשלום על בית אבות סיעודי ממשלתי של הקשיש ושל כל אחד מילדיו. במידה והקשיש מתקיים מקצבת זקנה, פנסיה או שבבעלותו נכס מושכר או שניתן להשכירו לאחר המעבר לבית האבות, כל אלה יכללו בחישוב הכנסותיו לצורך קביעת גובה ההשתתפות העצמית שלו במעבר לבית האבות.

כמו כן, תתבצע הערכה דומה של ההכנסות של ילדיו של הקשיש עם התחשבות במספר הילדים מתחת לגיל 18 והוצאות מיוחדות. על פי הערכה זו תקבע ההשתתפות הנדרשת מכל אחד מהילדים ובמקרים מסוימים, למשל הכנסה נמוכה וטיפול במספר ילדים קטנים, אף יקבע פטור מהשתתפות במימון.

במידה וילדיו של הקשיש לא משתפים פעולה עם ביצוע הערכת ההכנסות או שהם לא מוכנים לשלם את הסכום שנקבע להם לאחר ההערכה, הקשיש לא יוכל לעבור לבית האבות. איך מכניסים קשיש לבית אבות במקרה כזה? במקרים יוצאי דופן, בהם השארות בבית מהווה סיכון עבורו, המדינה תאפשר את המעבר למרות חוסר שיתוף הפעולה של המשפחה.

 

אם אתם עומדים בפני בחירה על מעבר לבית אבות וזקוקים להכוונה וסיוע, חברת אי.ג'י.אי תעזור לכם לאתר בית אבות על פי הצרכים וההעדפות האישיות שלכם. בחברת אי.ג'י.אי פועלים יועצים מנוסים בעלי ותק רב בתחום שיספקו יעוץ, הכוונה וליווי בכל שלבי המעבר לדיור מוגן או בית אבות

נשמח לעמוד לשירותיכם ולעזור לכם לבחור מסגרת מגורים איכותית ותומכת על פי מאפיינים אישיים, מצב בריאותי, רמת תפקוד ויכולות כלכליות. היועצים של אי.גי.אי יעמדו לצידכם לאורך כל הדרך, החל מפגישת ההכרות הראשונית ועד ההתאקלמות המלאה של הקשיש במסגרת המגורים החדשה. 

דילוג לתוכן