פעילויות חברתיות וקבוצתיות לקשישים: רעיונות ומקומות לגיל הזהב

יש לך שאלות / תהיות? השאר פרטים ונשוב אליך בהקדם עם תשובות!

מהלך ההזדקנות מלווה באתגרים פיזיים, נפשיים, אישיים וחברתיים, שיש ללמוד ולדעת כיצד להתמודד עימם. בין היתר, חשוב למלא את שגרת השבוע עם פעילויות לקשישים כפי שמציעים בתי אבות רבים ברחבי הארץ.

למעשה, יש מגוון רחב מאוד של פעילויות לזקנים, כגון פעילות חברתית לגיל הזהב, פעילות גופנית, פעילות תעסוקתית, יצירתית ועוד. במאמר הבא יוסבר על סוגי פעילות לקשישים ועל חשיבותם.

 

חשיבותה של פעילות קבוצתית לקשישים

היציאה ממעגל העבודה והפעילות השוטפת, לצד הצטברות קשיים מנטליים ופיזיים, בעוד המשפחה גרה רחוק, מובילים קשישים רבים להתנתקות חברתית ולחיים מסוגרים ובודדים. כמו תמיד, אך בייחוד בגיל הזקנה, חיים ללא חברה גורמים לחסרים מהותיים, בלא יכולת לבטא את התחושות ולהביע חיבה, ומאידך עלייה בקשיים נפשיים, רגשיים ופיזיים. מצב זה של בדידות הוא אחת הסיבות המרכזיות שבגינן מומלץ לקשישים לעבור לבתי אבות. מלבד המפגש היומי עם אנשים בני גילם, מציעים במוסדות אלו מגוון פעילויות חברתיות וקבוצתיות לקשישים.

אם כן, יש קשת רחבה של אפשרויות עבור פעילות בקבוצות לקשישים, בין אם הפעילות החברתית מהווה את לב המפגש, או שהיא מהווה מסגרת לכל פעילות אחרת המבוצעת ביחד.

פעילות קבוצתית לקשישים מעניקה למשתתפים מצע ליצירת קשרים חברתיים, וליצירת אינטראקציות חברתיות וחיבורים רגשיים. הקשרים והחיבורים החשובים לרווחה הרגשית והנפשית של מבוגרים, מעניקים להם תחושה של שייכות, הכלה ותמיכה, וזאת בכל פעילות מכל סוג המבוצעת בקבוצה.

 

שלל סוגי פעילויות לקשישים

כאמור, בתי אבות מציעים שפע של פעילויות לקשישים, שרבות מהן כרוכות באופן ישיר או עקיף בפעילות חברתית:

  • יצירה – פעילות יצירתית המעניקה לקשיש פלטפורמה למפגש חברתי ולביטוי עצמי, עניין וסיפוק, וכן לשימור ופיתוח מיומנויות. מדובר בפעילות כמו חוגי ציור, קרמיקה, פיסול, צילום, כתיבה יוצרת, ריקוד, תיאטרון ועוד.
  • פעילות גופנית- יש מגוון רחב של מפגשי פעילות גופנית מותאמת לצרכי קשישים, המועברים על ידי מדריכים בעלי הכשרה וניסיון. הפעילות הגופנית יכולה למשל להיות שחייה, יוגה, תרגילי פיזיותרפיה, אימוני כוח ועוד. לא אחת מקיימים אותה בקבוצה, בקצב שמותאם אישית לכל משתתף, בעודה מסייעת לשמור על הכושר ותורמת רבות לבריאות הקשיש.
  • טיולים- ברמת כושר מספקת יכולים קשישים לצאת ביחד לטיולים מאורגנים המתאימים עבורם. טיולים אלו מספקים פעילות חברתית מהנה לצד פעילות גופנית באוויר הצח, עם ההנאה של שהייה בטבע.
  • גננות- פעילות חוץ הקשורה לטבע יכולה להיות גם בתחומי בית האבות, למשל כחוג גינון, או כקבוצה האחראית על טיפוח גינת נוי או ירק ומלווה בהדרכה וסיוע מקצועי.
  • משחקים- מגיל ילדות ועד זקנה אין כמו משחקים ליצירת עניין, הנאה וקרבה חברתית. מדובר במשחקים כמו שחמט, דמקה, סוליטר, ברידג', מונופול ועוד. כמו כן, ישנם משחקים שיכולים לסייע בשמירה על חדות המחשבה, הזיכרון והמוח, למשל פתרון תשבצים, סודוקו, שחמט ועוד.
  • תמיכה רגשית- יש גם הרבה פעילויות לקשיש שמספקות גם מקום לתמיכה רגשית, רבות מהן מועברות על ידי מטפלים באומנות. ניתן לבצעו לבד או בקבוצה, כמו מפגשי ביבליותרפיה, פסיכודרמה, תרפיה עם מוזיקה, מדיטציה ודמיון מודרך.
  • פעילות התנדבותית- לקשישים רבים חשובה מאוד התחושה שהם מהווים חלק מהקהילה ושיש להם מה לתרום. אנשים אלו יכולים למצוא בעזרת בית האבות מגוון פעילויות התנדבותיות בקהילה, התורמות גם לאינטראקציות וקשרים חברתיים חדשים, ולהעלאה של תחושת השייכות ולעשייה מספקת. למעשה, יש הרבה מאוד מוסדות ועמותות שישמחו ליד עוזרת. הפעילות יכולה למשל להיות בגני ילדים או בבתי ספר, עם אנשים נזקקים, עם עמותות לבעלי חיים, למען איכות הסביבה, ועוד.
  • לימודים- בגיל המבוגר ישנה גם הזדמנות ללימודים, שאף פעם לא היה זמן לגשת אליהם. יש כיום שפע של קורסים הפתוחים בפני קשישים במסגרת אקדמית, באוניברסיטה הפתוחה, במסגרת קורסי העשרה בבתי האבות ומחוצה להם, ושלל הרצאות בתחומים שמעניינים את הקשיש.
  • להמשיך לעבוד גם בפנסיה- אנשים רבים מוצאים משמעות בעבודה, שלצד פרנסה גם מספקת שגרת יום. אי לכך, קשישים רבים מתקשים להתרגל למציאות של יציאה לגמלאות והפסקה העבודה. עבורם ניתן לא אחת למצוא אפשרויות פרנסה שונות במסגרות נאותות, עם מספר שעות שבועי המתאים ליכולות. אפשרויות התעסוקה יכולות להיות בבית האבות עצמו, במסגרות עבודה מיוחדות ייעודיות לקשישים, ואף במקומות תעסוקה רגילים במשרה חלקית.

 

התאמת הפעילות לצרכי הקשיש 

כפי שניתן להבין, לא חסרים בבתי אבות רעיונות לפעילויות עם קשישים. מתוך רעיונות אלו כל אחד יכול למצוא את אלו המתאימים לצרכיו, העדפותיו, תחומי העניין שלו ומצבו הפיזי, המנטאלי והבריאותי. כך למשל, פעילויות לגיל הזהב יכולות לספק מענה לנטיות יצירתיות של הקשיש כמו ציור, פסול, סריגה ועוד. כמו כן, יש קשישים המחוברים לצד הפיזי ורבים הנדרשים לפעילות גופנית, עבורם מוצעים חוגי התעמלות שונים, ריקודי סלון וכאמור גם טיולים.

מעבר לכך, יש עוד הרבה רעיונות לפעילות לקשישים, בין אם מדובר בפעילות התנדבותית בקהילה, עבודה במסגרת מוגנת ומוסדרת, הצטרפות ללימודים בקורסי העשרה שונים, עבודה בגינה, ועוד. אי לכך, חלק מבחינת התאמת בית האבות לקשיש כוללת גם בדיקה של הפעילויות השונות המוצעות במקום, והאם קיימות פעילויות המתאימות לצורכי והעדפות הקשיש.

בחברת אי.ג'י.אי יסייעו לכם לבדוק גם את התאמת הפעילויות, לצד שורה ארוכה של היבטים נוספים. מתוך מבחר גדול של מסגרות דיור מוגן ושל בתי אבות מומלצים בכל רחבי הארץ, נעזור לכם לאתר את המקום שיספק מענה לקשיש, גם בכל הקשור לפעילויות המתאימות עבורו.

 

לקבלת עוד מידע אודות פעילויות לקשישים בבתי אבות ואיתור בית אבות מתאים, ללא עלות או התחייבות, צרו קשר עם חברת אי.ג'י.אי בטלפון 079-9697648

 

דילוג לתוכן